David Dehenauw is ondertussen al meer dan twintig jaar weerman en in die periode stelde Dehenauw een belangrijke verandering vast.
De media brengen alsmaar meer weergerelateerde onderwerpen. Die scoren goed, dus weermannen moeten te pas en te onpas hun mening komen geven over allerlei weerfenomenen. De reden is duidelijk…
“De frequentie van extremer weer lijkt toegenomen, de impact van het weer op de samenleving groter, ook omdat we ons meer verplaatsen en dus kwetsbaarder zijn”, beseft David Dehenauw in Het Laatste Nieuws dat de vraag naar informatie niet onlogisch is. Toch merkt de weerman één zorgwekkende evolutie…
“De toegenomen zucht naar het spectaculaire, het soms erger maken dan het is, het accentueren van extremen, het actief zoeken naar weernieuws”, benadrukt David Dehenauw dat de media soms té ver gaan. Want volgens de weerman zou één element altijd moeten overheersen…
“Men wil alle vaktermen weten, weermensen moeten voortdurend alles uitleggen, duiden in nieuws- uitzendingen, zodat er minder tijd overblijft om zich op het weerbericht te concentreren”, aldus David Dehenauw in Het Laatste Nieuws. En net dat weerbericht is het communicatiemoment bij uitstek voor elke weerman.