Naar aanleiding van de negatieve evolutie van de coronacijfers en de veiligheidsraad van donderdag heeft de Plopsa Group beslist de maatregelen in de parken te verscherpen. Plopsa had al heel wat maatregelen genomen en vult momenteel de parken met slechts 30 tot 40% van de normale capaciteit. Bij dat laatste hebben de bezoekers van Plopsaland De Panne hun twijfels, zij stonden de afgelopen dagen zelfs tot op de afrit van de autostrade aan te schuiven. Ook in het park was er van de beperking en de maatregelen (te) weinig te merken.
Op 1 juli gingen de Plopsa-parken in België opnieuw open. Plopsa voerde vanaf de eerste openingsdag maatregelen in om het pretparkbezoek zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo is er een beperkte dagcapaciteit en moet iedereen dus vooraf reserveren, zijn er in de parken en in de wachtrijen wegmarkeringen gemaakt die de social distancing moeten garanderen, zijn er ontsmettingsteams actief en werden de mensen er op alle mogelijke manieren op gewezen dat ze de standaardmaatregelen zoals het veelvuldig ontsmetten en wassen van de handen moeten naleven. Naar aanleiding van de stijgende coronacijfers en de extra richtlijnen vanuit de overheid heeft ook Plopsa beslist om de reeks maatregelen grondig uit te breiden.
De voorbije weken was het in bepaalde wachtrijen, attracties en winkels reeds verplicht om een mondmasker te dragen. Vanaf zaterdag worden die zones uitgebreid. Zo moet je ook in de aankomstzone (bij de kassa’s en toegangspoortjes) voortaan een mondmasker dragen. Ook in alle wachtrijen en binnenruimtes worden mondmaskers verplicht. Voortaan dien je dus ook in de toiletten, de indoorzones en indoorattracties een mondmasker op te zetten. Plopsa zal bovendien in de parken en in alle communicatie het dragen van een mondmasker tijdens het volledige bezoek aanraden. “Voor de restaurants volgen we uiteraard de voorschriften van de overheid.”, legt Plopsa-CEO Steve Van den Kerkhof uit. “Mensen zullen zich in het restaurant dus enkel kunnen verplaatsen met een mondmasker, aan tafel is het niet verplicht.” Ook het registreren van alle mensen die een restaurant betreden zal vanaf zaterdag ingevoerd worden.
Plopsa gaat zelfs iets verder en zal alle bezoekers registreren. “In Holiday Park, ons park in Duitsland was dit een vereiste van de overheid.”, licht Van den Kerkhof toe. “We zien daar dat de bezoekers er weinig moeite mee hebben om hun gegevens bij elke ticketaankoop achter te laten. Elk ticket is gelinkt aan een naam en telefoonnummer. Dat maakt bij een eventuele uitbraak de contact tracing veel makkelijker.” Wie dus tickets op datum koopt voor één van de Plopsa-parken zal verplicht zijn om voor elk ticket een naam op te geven, het is een vereiste om de parken te kunnen bezoeken.
Verder worden de bestaande maatregelen nog meer en vaker gecommuniceerd, worden er nog meer stewards ingezet ter controle en zullen mensen al van voor de ingang aangesproken worden over het gebruik van een mondmasker en de maatregelen in het park.
Wie een Plopsa-park wil bezoeken moet altijd een ticket op datum vooraf reserveren, ook mensen die al een ticket of abonnement hebben. Dit kan enkel via plopsa.be.